TYDZIEŃ SZCZĘŚCIA W SZKOLE
Kolejny raz uczniowie uczestniczyli w serii różnych aktywności zorganizowanych przez bibliotekę szkolną pod hasłem Tydzień Szczęścia w Szkole. Akcja ta jest inspirowana ogólnopolską akcja pod tą sama nazwą, „Celem Tygodnia Szczęścia w szkole jest zwrócenie uwagi na narzędzia psychologii pozytywnej, które można wykorzystywać w edukacji przedszkolnej, szkolnej, akademickiej, a które przekładają się na dobre zdrowie, efekty kształcenia i lepsze życie. To wydarzenie dla dzieci, młodzieży i dorosłych, wszystkich, dla których edukacja jest bliska i ma znaczenie w kształtowaniu dobrostanu jednostkowego i zbiorowego. Badania pokazują, że ludzie doświadczający szczęścia w szkole i w pracy żyją zdrowiej, dłużej, lepiej. Poczucie szczęścia sprzyja odporności, kreatywności, zaangażowaniu, budowaniu relacji, przyjaźniom. To prawdziwa profilaktyka depresji i chorób cywilizacyjnych. Szczęście w szkole rodzi się pomiędzy ludźmi, poprzez relacje, w procesach przekazywania wiedzy, doświadczenia, wreszcie – w miejscach, które temu sprzyjają. Szczęście to stan umysłu, emocji, ciała i ducha” (https://happinessatschool.pl/#)
Tydzień rozpoczęliśmy od świętowania Dnia Kropki, który jest dniem kreatywności, odkrywania własnych talentów oraz radości korzystania z nieograniczonej wyobraźni. Uczniowie spędzający czas w bibliotece zapoznali się z Vashti – bohaterką książki P. H. Reynoldsa pt. „Kropka” i tworzyli swoje własne obrazy zaczynając właśnie od jednej kropki.
Wtorek był Dniem Dobrego Słowa. Wszyscy bardzo się starali umilić sobie nawzajem dzień wypowiadaniem miłych, ciepłych i wspierających słów. Okazało się, przy tej okazji, że niektórzy wstydzą się otwarcie mówić miłe słowa bez okazji (jak to jest w przypadku urodzin czy imienin), czy podziękować za przyjaźń. Spontanicznie powstała Sympatyczna Poczta, czyli skrzynka korespondencyjna, do której uczniowie wrzucali zapisane karteczki Dobrego Słowa. Listy zostały doręczone adresatom następnego dnia i sprawiły wiele radości.
Środę poświęciliśmy na poezję. Na tablicy pojawiło się hasło „Weź i poczytaj” oraz kieszonki w wierszami o szczęściu. Pojawiły się tam wiersze różnych poetów, ale też była oddzielna kieszonka na wiersze tworzone przez naszych uczniów. Każdy mógł wybrać sobie wiersz do przeczytania i odłożyć go na miejsce lub zabrać ze sobą. Przy okazji tego święta poezji szczęśliwej przypomniana została krótka forma wiersza japońskiego – haiku. Zachęcano uczniów klas 5-8 do tworzenia haiku w ramach ogłoszonego konkursu poetyckiego.
We czwartek, na skutek rozmów o szczęściu powstała tablica myśli „Tego nie lubię” gdzie uczestnicy zabawy dopisywali rzeczy, sytuacje, które oddalają ich od szczęścia. Wspólnie zauważyliśmy, że rzeczy, których nie lubimy, pomimo że nie sprawiają nam radości, uczą nas radzenia sobie w trudnych sytuacjach, a ta umiejętność pozwala osiągnąć satysfakcję i szczęście!